8 Temmuz 2018 Pazar

8 temmuz 2018 Çorlu Tren Kazası Üzerine

Öncelikle vefat eden vatandaşlarımız varsa (umarım yoktur), kendilerine allahtan rahmet, yakınlarına başsağlığı yaralanan vatandaşlarımıza da acil şifalar dilerim.

Kaynak: https://www.pexels.com/photo/accident-black-and-white-care-catastrophe-6703/


Raylı sistemler alanında çalışan bir araştırmacı olarak, birkaç kelam etmek isterim.

Şu sıralar tüm dünyada, düşük maliyetli (low cost) araç tabanlı sensörler kullanılarak ray altyapısında, raylarda veya araçta bir sıkıntı olup olmadığını anlamak konusunda yapılan akademik çalışmalar var. Bu geliştirilen yöntemlere durum görüntüleme (condition monitoring) denmekte ve bir gps sensörü kullanılarak sorunlu rayların konumu tespit edilebilir veya araçta bir problem varsa ortaya çıkarılabilir. Hızlı tren hatlarımızda kullanıldığından eminim bu tip sistemlerin (çünkü altyapı ve araçlar yurtdışından alınıyor), fakat konvansiyonel hatlarla yabancı firmaların alakaları olmadığı için konvansiyonel hatlarda bu tip sistemlerin kullanılmadığını düşünüyorum. Bu tip bir sistem kullanılsaydı, önceki seferlerde araçtan alınan verilerle raylarda veya araçta bir sorun olduğu anlaşılıp, raylar veya araç bakıma alınır ve kaza engellenebilirdi.

Bizde akademide bir avuç insan var bu konuda çalışan. Bu konuda çalışan daha çok insana ihtiyaç varken nedense kimsenin umrunda değil. Maalesef bilimde ve teknolojide güncel konuları (state of art) yakalayalım derken, temel sorunlarımızın çözümü için yapılması gereken şeyleri de atlıyoruz. Ayrıca bu tip düşük maliyetli yöntemler geliştirmesi için ne demiryolu şirketlerinden ne de ilgili kamu kurumlarından bir talep var bildiğim kadarı ile. umarım ilerleyen zamanlarda bu tip şeylerle ilgilenen daha fazla mühendis ve akademisyen olur ülkemizde ve onların geliştirdiği sistemlerle konvansiyonel hatlarda gerçekleşen kazaları bitiririz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder